Ogres novada domes Sabiedrisko attiecību nodaļa Publicēts: 2015-03-25 13:56:00 /
Ziņot redakcijai
20.martā Ogres 1. vidusskolā notika Ogres, Ķeguma un Lielvārdes novada informātikas skolotāju metodisko apvienību seminārs, kurā par plānotajām izmaiņām informēja Viesturs Vēzis, Valsts izglītības satura centra (VISC) vecākais referents.
Semināru organizēja minēto novadu informātikas skolotāju metodisko apvienību (MA) vadītāji Juris Daļeckis un Māris Roga.
Semināra tēma – datorikas mācīšanas iespējas pamatizglītībā. “Ņemot vērā straujo informācijas tehnoloģiju attīstību un pārmaiņas, ir radusies nepieciešamība veikt izmaiņas informātikas mācīšanā visos posmos, vairāk uzsvaru liekot nevis uz produktu izmantošanu, bet uz jaunu produktu radīšanu. Izmaiņas nepieciešamas arī tāpēc, lai skolēni pēc skolas beigšanas izvēlētos ar informācijas tehnoloģijām saistītas profesijas, nākotnē spētu radīt jaunus programmproduktus un ierīces ar augstu pievienoto vērtību. Lai to panāktu, datorika skolēniem būtu jāsāk apgūt jau sākumskolas klasēs. Šobrīd to apgūst tikai 5. līdz 7. klases posmā un tad tikai vidusskolā, vairākās Ogres novada skolās gan tiek piedāvāti dažādi pulciņi, piemēram, datorgrafika. Ogres Valsts ģimnāzijā, Suntažu vidusskolā un Ogres 1. vidusskolā “Start IT” projekta ietvaros ārpusstundu nodarbībās skolēni apgūst programmēšanas valodu Java, lielu popularitāti Ogres 1.vidusskolā ir guvis robotikas pulciņš,” situāciju Ogres novada skolās raksturo J.Daļeckis, Ogres novada informātikas skolotāju MA vadītājs.
VISC pārstāvis Viesturs Vēzis informātikas skolotājiem semināra laikā pastāstīja par iespēju skolām piedalīties pilotprojektā, lai pirms jaunās sistēmas ieviešanas jau tagad to sāktu aprobēt savās skolās.
“Šajā brīdī valstī tiek domāts par to, ka ir nepieciešams pāriet uz jauniem, uz kompetencēm balstītiem izglītības standartiem. Tos plānots ieviest 2018. gadā, bet pirms tam tie ir jāizmēģina. Šāda nepieciešamība radusies, ņemot vērā sabiedrības, ekonomiskas un dažādus citus apsvērumus, jo bez datorikas šobrīd iztikt mēs nevaram,” skaidro V.Vēzis un precizē, ka pēdējos 10 - 15 gados nozare, kurā ietilpst datorzinātne, informācijas tehnoloģijas un komunikāciju tehnoloģijas, ir piedzīvojusi strauju izaugsmi visā pasaulē, tai skaitā arī Latvijā, taču šai nozarei latviešu valodā nav vienota nosaukuma un bieži tās apzīmēšanai tiek lietoti termini „datorzinātne”, „informātika”, „informācijas tehnoloģijas” vai „informācijas un komunikāciju tehnoloģijas”, taču visaptverošākais termins būtu datorika (angliski – computing). “Datorika (computing) aptver datorzinātni, programminženieriju, datorinženieriju, informācijas tehnoloģiju un informācijas sistēmas. Līdz šim skolās runājam tikai par informācijas tehnoloģiju, bet jaunajā standartā tiks aptvertas visas šīs minētās jomas. To apgūšanu plānots ieviest jau no 1. klases, jo nav noslēpums, ka bērni informācijas tehnoloģijas sāk lietot ļoti agri,” skaidro VISC pārstāvis. Ceļā uz jauno standartu izstrādi un ieviešanu lielu ieguldījumu snieguši vairāki darba devēji, atbalstot un piedaloties projektā “Start IT”, tā attīstot datorikas apguvi skolās.
“Runājot par jauno standartu, mums pašiem ir jāatbild uz vairākiem jautājumiem, viens no tiem – vai tehnoloģijas ir pašmērķis, vai līdzeklis attīstībai. Spriežot pēc darba tirgus, Eiropā tuvāko 5 gadu laikā būs nepieciešams vairāk kā pusmiljons IT jomas speciālistu. Tie, kuri šobrīd mācās pirmajā klasē, darba tirgū ātrākais nonāks 2030. gadā, kad daudz kas jau varētu būt mainījies, tāpēc ar šo jomu skolēni ir jāiepazīstina pēc iespējas ātrāk,” jauno standartu nepieciešamību pamato V.Vēzis. Runājot par skolotāju attieksmi pret plānotajām izmaiņām, V.Vēzis novērojis, ka tā ir dažāda – vieni to atbalsta un vērtē pozitīvi, citi, pārsvarā vecākas paaudzes sākumskolas skolotāji, pauž bažas, vai ir gatavi jaunajām tehnoloģijām.
V.Vēzis norāda, ka Latvijā ir vairākas skolas, kuras pēc savas iniciatīvas ar informācijas tehnoloģijām saistītas fakultatīvas nodarbības bērniem ļauj apgūt jau no 1. klases, turklāt ar ļoti labiem rezultātiem. V. Vēzis piemin Daugavpils 15. vidusskolu, Valmieras sākumskolu, Liepājas Centra sākumskolu. “Tātad, šāda veida iestrādes jau ir. Jaunā mācību programmas parauga izstrādē VISC ir izveidojis darba grupu, kurā ir iesaistīti 10 labākie un pieredzējušākie skolotāji, Informācijas skolotāju asociācijas pārstāvji, darba devēji – Latvijas informācijas un telekomunikāciju asociācija (LIKTA) un Latvijas atvērto tehnoloģiju asociācija (LATA), kā arī VISC un Izglītības ministrija. Jaunās programmas paraugi darba grupai ir jāizstrādā līdz 1. maijam.”
VISC šī gada 16. februārī ir izsludinājis skolām pieteikšanos uz piecu jaunu programmu datorikā aprobēšanu savās skolās ar 2015. gada 1. septembri:
Mācību programma datorikas apguvei no 1. līdz 9. klasei skolām, kas realizē pamatizglītības matemātikas, dabaszinību un tehnikas virziena programmu, piedāvājot datoriku kā atsevišķu mācību priekšmeta programmu (atsevišķi būtu aprobējamas klašu grupas 1.-3., 4.-6. un 7.-9.);
Mācību programma integrētai datorikas jautājumu apguvei no 1. līdz 3. klasei;
Mācību programma datorikas jautājumu apguvei no 4. līdz 6. klasei;
Mācību programma datorikas jautājumu apguvei no 7. līdz 9. klasei;
Mācību programma padziļinātai datorikas jautājumu apguvei no 7. līdz 9. klasei (skolēnu grupai, kas izrādījusi padziļinātu interesi par programmēšanu un algoritmiem).
“Šobrīd jau ir pieteikušās 50 skolas, mēs gaidām arī citas. Pieteikties var līdz 1. maijam. Piedāvāto piecu programmu piedāvājums un veidlapas ir nosūtītas pašvaldību Izglītības pārvaldēm,” informē V. Vēzis. Ja ir kādi jautājumi vai neskaidrības, skolas var vērsties arī VISC vai sazināties ar V. Vēzi, tālrunis 26599364, e-pasts – viesturs.vezis@visc.gov.lv. |